How-to: armbandjes

Een paar dagen geleden schreef ik dit artikel over m’n zelfgemaakte armbandjes en omdat meerdere mensen wel graag een how-to zouden willen zien, heb ik die voor jullie gemaakt! Ik heb ervoor gekozen om het in foto’s te doen omdat het dan niet te snel of te langzaam gaat, je kunt het stap voor stap na gaan maken. Ik hoop dat het duidelijk is!

1. Wat heb je nodig?


Uiteraard heb je touw nodig om de armbandjes te kunnen maken. Ik gebruik zelf het liefst katoen, dit kun je onder andere kopen op de meeste markten, maar volgens mij ook bij Wibra en Zeeman. Daarnaast heb je kraaltjes nodig waar een touwtje doorheen past. Kraaltjes kun je vaak in knutselwinkels kopen, maar ook vaak op de markt of in setjes bij bijvoorbeeld Zeeman. Je kunt ze ook online kopen (eBay, kralenwebshop) maar dan is het vaak wat lastiger in te schatten of ze groot genoeg zijn. Natuurlijk heb je ook een schaar nodig en iets waar je het armbandje aan kunt “hangen” tijdens het knopen. Als laatste is het handig om een draadje af te knippen die net zo lang is als de omtrek van je pols zodat je kunt zien hoe lang het armbandje moet gaan worden!

2. Bepalen van de lengte van de draden.

Als allereerst heb je een basis nodig waar omheen je zult gaan knopen. Ik neem meestal 1 draadje die ik dubbel vouw tot het 4 draadjes dik is. Dit moet uiteindelijk een stukje langer zijn dan de lengte van je armband ( ongeveer 1,5x zo lang), zodat je nog ruimte hebt om hem vast te kunnen knopen.


Daarna kies je een of twee kleuren uit die je wilt gaan gebruiken om mee te knopen, deze moeten ongeveer een meter lang zijn (en je kunt natuurlijk altijd beter iets teveel dan iets te weinig nemen, dus wees niet te zuinig!). Je hebt dus twee draadjes nodig om mee te gaan knopen en je hebt uiteindelijk een bundeltje van 6 draadjes. Deze knoop je op bovenstaande manier vast. Het lusje moet je laten zitten, die heb je nog nodig.


Uiteindelijk heb je dus dit en ben je klaar om te beginnen!

3. Knopen, het eerste deel.

Het lusje wat je net gemaakt hebt kun je hiervoor gebruiken; het is van belang dat je de witte “kern” van draadjes strak kunt houden als je de knopen aan trekt en dit kun je makkelijker doen door de draadjes aan iets stevigs vast te maken (bijvoorbeeld een tafelpoot of zoals ik gedaan heb aan een notitieblok).


Je begint met het neerleggen van de draadjes op deze manier, de 4 kortere draadjes in het midden en de twee draden waar je mee gaat knopen aan de linker- en rechterkant.


Wat je in feite gaat doen zijn dit soort knopen maken maar dan om de witte draadjes!


Als eerste ga je het draadje dat aan de rechterkant ligt onder de middelste draadjes door doen, maar over het linker draadje.


Daarna doe je het blauwe draadje over de middelste draadjes, maar onder het rechter draadje door.


Nu trek je deze knoop langzaam aan door aan de gekleurde touwtjes te trekken, maar er tegelijkertijd voor te zorgen dat je de middelste 4 draadjes, de kern, strak houdt. Dit kun je doen door deze draadjes bijvoorbeeld tussen de pink en ringvinger te klemmen, of ze vast te plakken.


Uiteindelijk trek je de draadjes aan tot het eruit ziet zoals op de foto. Van belang is dat je niet te hard trekt, trek tot je weerstand voelt. Het roze draadje heb je net vooraan gedaan en dit zul je aan blijven houden bij de rest van het knopen.


Nu doe je dus eigenlijk hetzelfde als net maar dan in spiegelbeeld, weer begin je met het roze draadje (die nu aan de linkerkant zit), deze doe je weer onder het witte door maar over het blauwe draadje.


Blauw gaat over wit, maar onder roze.


En weer aantrekken!


De draadjes liggen nu weer zoals bij het begin van deze stap. Je gaat nu weer alles herhalen, waarbij je er steeds voor zorgt dat het roze draadje boven zit.


Hiermee ga je door tot je op ongeveer een-vierde deel zit van het totale armbandje (dat kun je weer meten met het draadje dat je van tevoren hebt geknipt).

4. Knopen, het deel met de kralen.

Nu zijn de kraaltjes aan de beurt, ik heb deze lila gebruikt. Het maakt niet zo heel veel uit welke je gebruikt voor je armbandje, als het gat maar groot genoeg is om de draadjes door te doen.


Zowel links als rechts doe je 1 kraaltje.


En deze kraaltjes schuif je tot bovenaan.


Nu maak je weer een knoopje, waar je wederom rekening houdt met dat roze bovenop moet.


Tussen een setje kraaltjes maak je twee knoopjes, waarna je weer kraaltjes toe voegt.


Lekker verder knopen!


Uiteindelijk zal de helft van je armbandje bestaan uit het deel met de kraaltjes, dit kun je dan weer nameten met het draadje.

5. De rest van het armbandje.

Je knoopt nu verder zoals bij stap 3 tot je weer een-vierde deel hebt en je armbandje dus af is!


Nu bestaan de helft van het armbandje uit gewone geknoopte delen en de helft uit een deel met kraaltjes. Je kunt natuurlijk ook variëren hierin, door meer of minder kraaltjes.



De kleuren aan de bovenkant van het armbandje zullen in omgekeerde volgorde zitten als op de onderkant!


Bij het eerste armbandje dat ik had gemaakt heb ik wel een slotje eraan gedaan, maar deze viel er al snel af. Dus ik raad je eigenlijk aan om ‘m gewoon vast te knopen om je arm, als je het niet te strak doet kun je hem ook weer zo los halen.


Klaaaaar!

Ik hoop echt dat jullie wat aan deze uitleg hebben, ik ben niet zo heel goed in dingen uitleggen namelijk.. Mocht je het nou veel te veel werk vinden dan kun je deze en andere armbandjes ook bij een webshop bestellen, meer daarover kun je in dit artikel vinden. En mocht je vragen hebben, laat ze achter in een reactie :).

Vorige bericht
Volgende bericht

38 reacties

  1. Oeh, vet! Dit doet me denken aan scoobiedoo armbandjes. Die maakte ik vroeger altijd ;)

  2. Heel erg handig! Ik maakte ze vroeger maar was helemaal vergeten hoe het moest, haha!

  3. Wat leuk!
    En wat lief ook dat je het er helemaal hebt bijgezet. :D

  4. DalaLuz

     /  29 oktober 2010

    Thxs, was het allemaal een beetje kwijt, dus erg handig deze stap voor stap how-to!

  5. Erg leuk! Ga ik zeker eens proberen :)

  6. oh dankje echt handig!

  7. oeee wat leuk! deed ik vroeger ook heel vaaak!

  8. Erg leuk en simpele kraaltjes kan je ook bij de xenos kopen!

  9. Ziet er erg leuk uit :)

  10. Maud

     /  31 oktober 2010

    dat ziet er heel leuk uit. ik ga denk ik ook een poging wagen.

  11. doet me wel echt denken aan die scoobydoo toutjes ja =p maar wel creatief ^^ !

  12. Super leuk!

  13. Leuk!! Duidelijk en mooie foto’s ik ga het ook proberen te maken!:D

  14. Wat leuk! :D
    Ik ga op zoek naar touwtjes en dan aan de slag! ;)

  15. Guinie

     /  20 januari 2011

    Leuk! Op de basisschool deed ik ook zoiets, om de pauze door te komen 0:).
    Hoe knoop je het einde goed vast..?

    • Ik maak meestal of een dubbele knoop of een knoop zoals je aan het begin ook maakt, als je zorgt dat de uiteindes nog lang genoeg zijn dan gaat zo’n knoop er ook niet zo snel uit! :)

  16. Geweldige update! Ik ga deze maken voor mn vriendinnetjes die dit jaar examen doen ;) Zodat we nog iets van een ‘herinnering’ aan elkaar hebben ;)

    x Martine

  17. bente

     /  22 mei 2011

    ik ga het meteen proberen, ik heb nog een hoop vriendinnen die een feestje geven, goedkoop, makkelijk, leuk en ook nog eens mooi!!! wat wil ik nog meer. ik heb het hele internet afgezocht maar het is veel makkelijker dan je denkt xxx

  18. Nathalie

     /  5 juni 2011

    Leuk! Ik ben het nu voor het eerst ff zonder kraaltjes aan het proberen
    Word echt hartstikke gaaf! :D

  19. jasmin

     /  11 juni 2011

    Wow, monnikken in Thailand maken deze bandjes altijd en voeren er dan een soort ritueeltje mee uit waardoor ze geluk brengen, en die geven ze dan aan je.
    Ik heb er heel veel liggen (gehad van monniken) want als ik op vakantie was in Thailand en we gingen naar een tempel, dan kreeg ik er altijd heel veel.

    • sarina

       /  17 juli 2011

      wat weet jij allemaal wel niet!

      (aardig bedoeld)

  20. sarina

     /  17 juli 2011

    ooh echt vet cool ik zit op een knutselclub en we makte die armbandjes ook al es best wel moeilijk!

  21. anouk

     /  28 juli 2011

    volgens mij doe ik iets verkeerds want hij gaat helemaal draaien..

    • sonja

       /  23 augustus 2011

      bij mij ook!!!!!!!!!

      • Dan herhaal je steeds precies dezelfde knoop! Als je goed let op de kleurtjes aan het begin van de tutorial, zul je zien dat er twee knopen zijn, je wisselt steeds. Probeer hem anders eerst na te maken met 2 verschillende kleuren draadjes, dan kun je ‘t verschil beter zien!

  22. ik

     /  5 augustus 2011

    oooh, dat is een heel moi zelf maak ik ze ook maar zonder parels, dat ga ik oook ens proberen!

  23. Ziet er inderdaad duidelijk en goed uit.
    Ik maak het vaak met waxkoord waardoor het steviger wordt en ook langer mee gaat. Ik gebruik dan ook veterklemmen voor de uiteindes.

  24. Maarten Dekkers

     /  6 november 2011

    Hoe heet deze knoop?

  25. Lisa

     /  13 november 2011

    leuk!

  26. Lisa

     /  13 november 2011

    ik heb t ook gedaan en het is leuk geworden je hebt het duidelijk gedaan!

  27. noa

     /  14 januari 2012

    ik heb er net ook een gemaakt hihi

  28. Bij mij gaat de wol helemaal draaien. Ik ga maar eens katoen halen :P

  29. N

     /  18 maart 2012

    Egt heel leuk en je hebt het goed en makkelijk uitgelegt

  30. Esmee

     /  8 april 2012

    Wow echt superleuk, ben meteen begonnen. tís echt heel duidelijk uitgelegd enzo! hij is heel mooi geworden

  31. Leuk het resultaat is heel mooi

  32. Het ziet er leuk uit k ga een poging wagen

  33. Annelotte

     /  17 juni 2012

    Super leuk, ga het zeker proberen :)

  • Over mij

    Ik blog niet meer hier, maar op MARJOLEAN.NL!

    -----------
  • Categorieën

  • Oude berichten

  • counter for wordpress
  • I’m in love with

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 40 andere volgers

